Αρχικές Σχέδια για το Παγκόσμιο Κύπελλο FIFA 2026
Καθώς οι αρχικοί σχεδιασμοί για το Παγκόσμιο Κύπελλο FIFA 2026 προχωρούν, οι τρεις περιοχές υποδοχής στη βορειοανατολική Ηνωμένες Πολιτείες — Βοστώνη, Νέα Υόρκη/Νέα Τζέρσεϊ και Φιλαδέλφεια — είδαν μια ευκαιρία να παρουσιαστούν ως ένα ενιαίο μεγαλοχώρο για τους επισκέπτες. Ένα κλειδί σε αυτή την παρουσίαση είναι η ευκολία πρόσβασης σε όλο το βόρειο διάδρομο μέσω της Amtrak.
Υπάρχει, ωστόσο, ένα πιθανό πρόβλημα με το σχέδιο: η Amtrak. Με την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου ανδρών τον Ιούνιο του 2026, ειδικοί προειδοποιούν ότι το εθνικό σιδηροδρομικό σύστημα, που ήδη πλήττεται από βλάβες και ακανόνιστη εξυπηρέτηση κατά μήκος του πολυσύχναστου διαδρόμου, μπορεί να μην είναι σε θέση να ανταποκριθεί.
«Θα προσθέσετε εκατομμύρια ανθρώπους σε αυτό το μείγμα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, και αυτό θα επιβαρύνει πραγματικά την ικανότητα», δήλωσε ο Τζιμ Μάθιους, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Επιβατών Σιδηροδρόμων, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που υποστηρίζει τη χρήση του σιδηροδρόμου.
Οι επιβάτες παραπονιούνται εδώ και καιρό για περιστασιακή υπερφόρτωση, αργά τρένα και σημαντικές καθυστερήσεις κατά μήκος του βόρειου διαδρόμου, μιας ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής γραμμής 457 μιλίων και του συστήματος προαστιακού σιδηροδρόμου από τη Βοστώνη μέχρι την Ουάσινγκτον. Είναι το πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό σύστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες, με περίπου 2.200 ημερήσια τρένα που μεταφέρουν περίπου 750.000 επιβάτες καθημερινά. Η υποδομή του περιλαμβάνει 17 τούνελ και 1.186 γέφυρες, ορισμένες από τις οποίες είναι πάνω από 100 ετών. Η Amtrak διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος του διαδρόμου, παρέχει ηλεκτρική ενέργεια και είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων και της υποδομής.
Ακόμη και η Amtrak αναγνωρίζει τις προκλήσεις. Η αναφορά προφίλ της εταιρείας για το 2024 περιγράφει πώς η ζήτηση αυξάνεται στον βόρειο διάδρομο, αλλά «είδαμε τη αξιοπιστία να μειώνεται, με σχεδόν 10% των τρένων καθυστερημένα, ακυρωμένα ή τερματισμένα».
Δημόσιες διαταραχές υπηρεσιών στον διάδρομο σημειώθηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2024, όταν κρίσιμα εξαρτήματα απέτυχαν λόγω της ζέστης. Τον Δεκέμβριο, προβλήματα με την ηλεκτρική τροφοδοσία σηματοδότησαν καθυστερήσεις εισόδου και εξόδου από τον Σταθμό Πενν στη Νέα Υόρκη, και δύο τρένα Acela ακυρώθηκαν μεταξύ Ουάσινγκτον και Βοστώνης. Πέρυσι, μια κατεστραμμένη γραμμή τροφοδοσίας προκάλεσε διακοπή που σταμάτησε την υπηρεσία τρένων της Amtrak και του Metro-North μεταξύ Νέας Υόρκης και Νέας Χαβένης, κολλώντας κάποιους επιβάτες και αναγκάζοντας άλλους να βρουν εναλλακτική μεταφορά.
«Έχουν κάνει πολλές επισκευές, και μου λένε ότι αυτό το καλοκαίρι θα είναι καλύτερο από το περσινό. Και ελπίζω να είναι αλήθεια», δήλωσε ο Μάθιους. «Αλλά κανείς δεν θα σας πει ότι έχει διορθωθεί 100% και ότι όλα είναι καλά, γιατί δεν είναι».
Η FIFA εκτιμά ότι 6,5 εκατομμύρια άνθρωποι θα παρακολουθήσουν το Παγκόσμιο Κύπελλο στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Μεξικό και τον Καναδά. Οι προκριματικοί αγώνες είναι σε εξέλιξη για την αύξηση των ομάδων από 32 σε 48. Στις Η.Π.Α., τρία γήπεδα της βορειοανατολικής περιοχής θα φιλοξενήσουν 21 αγώνες σε πέντε εβδομάδες, συμπεριλαμβανομένου του τελικού στο Νέα Τζέρσεϊ στις 19 Ιουλίου.
Όταν ρωτήθηκε για τις ανησυχίες σχετικά με το Παγκόσμιο Κύπελλο, ο ανώτερος διευθυντής δημόσιων σχέσεων της Amtrak, Τζέισον Άμπραμς, δήλωσε: «Η Amtrak έχει παρέχει μεταφορά για σημαντικά δημόσια γεγονότα όπως το Super Bowl, εθνικές πολιτικές συνδιασκέψεις και μεγάλης κλίμακας συναυλίες. Εκμεταλλευόμαστε αυτή την εμπειρία στη διαχείριση υψηλών όγκων επιβατών και τη διατήρηση προτύπων ασφάλειας, αξιοπιστίας και εξυπηρέτησης πελατών στις κινητικές μας σχέδια των πόλεων υποδοχής».
Η Ένωση Ταξιδιών των Η.Π.Α. εκτιμά αύξηση 8,8% στους διεθνείς επισκέπτες το 2025 και 8,9% το 2026. Οι τοπικοί διοργανωτές του Παγκοσμίου Κυπέλλου δηλώνουν ότι είναι σίγουροι ότι η Amtrak θα μπορέσει να διαχειριστεί την αύξηση των επισκεπτών και αναγνωρίζουν πόσο σημαντική θα είναι η υπηρεσία για την εμπειρία πολλών φιλάθλων.
«Βλέπω την Amtrak ως έναν μεγάλο συνεργάτη μας και ως έναν ζωτικό παράγοντα», δήλωσε ο Άλεξ Λάσρι, διευθύνων σύμβουλος της επιτροπής υποδοχής Νέας Υόρκης/Νέας Τζέρσεϊ. Εκτός από τη μεταφορά προς τους αγώνες και τις εκδηλώσεις φιλάθλων, είπε ότι οι διοργανωτές περιμένουν ότι οι επισκέπτες θα ταξιδέψουν και στην Ουάσινγκτον και τη Βαλτιμόρη ως τουρίστες. Ανέφερε ότι η Amtrak θα είναι «απίστευτα σημαντική» για επισκέπτες από την Ευρώπη, την Ασία, την Κεντρική και τη Νότια Αμερική, όπου τα ταξίδια με τρένο είναι πιο εκτενή, πιο αξιόπιστα και λιγότερο ακριβά.
«Η κλίμακα και η έκταση αυτού του γεγονότος είναι τόσο μεγάλη που είναι ένα από αυτά τα ανεπανάληπτα γεγονότα», είπε ο Λάσρι.
Η Μέγκ Κέιν, διευθύνων σύμβουλος της επιτροπής υποδοχής Φιλαδέλφειας, δήλωσε ότι η ομάδα της εστιάζει στη δημιουργία ασφαλούς και αποτελεσματικής μεταφοράς για επισκέπτες και κατοίκους. «Η Amtrak είναι στην καρδιά του οικοσυστήματος μεταφοράς του βόρειου διαδρόμου και έχει υπηρετήσει ως ισχυρός και αξιόπιστος συνεργάτης κατά τη διάρκεια προηγούμενων μεγάλων γεγονότων», δήλωσε η Κέιν. «Η αντιμετώπιση πιθανών ανησυχιών και συμφόρησης στη μεταφορά είναι κορυφαία προτεραιότητα για το Philadelphia Soccer 2026, και συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με ομοσπονδιακές και πολιτειακές υπηρεσίες καθώς και με περιφερειακούς εταίρους για να διασφαλίσουμε ότι η πόλη μας θα προσφέρει μια παγκόσμιας κλάσης εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες».
Ο Μάικ Λόιντ, διευθύνων σύμβουλος του FIFA World Cup Boston 2026, δήλωσε ότι η παροχή μεταφοράς για χιλιάδες διεθνείς επισκέπτες κατά τη διάρκεια επτά αγώνων του Παγκοσμίου Κυπέλλου στην περιοχή της Βοστώνης θα απαιτήσει «μια πρωτοφανή επίπεδο υπηρεσίας» από τους συνεργάτες μεταφοράς. Οι αγώνες στη Βοστώνη θα διεξαχθούν στο Foxborough στο Gillette Stadium — προσωρινά γνωστό ως Boston Stadium — που βρίσκεται περίπου 29 μίλια νοτιοδυτικά της Βοστώνης και εξυπηρετείται από την MBTA, μια γραμμή προαστιακού σιδηροδρόμου, αντί της Amtrak.
«Δεν πρόκειται να ψάχνουν να νοικιάσουν αυτοκίνητο και να πάνε στους αγώνες», δήλωσε ο Μιτς Γουόρεν, εκτελεστικός διευθυντής της Επιτροπής Βόρειου Διαδρόμου, μιας περιφερειακής ομάδας που περιλαμβάνει εκπροσώπους από την Amtrak, το Υπουργείο Μεταφορών των Η.Π.Α. και τις πολιτείες του Βόρειου Διαδρόμου.
Ο Μάθιους και άλλοι δήλωσαν ότι η αποτυχία των Ηνωμένων Πολιτειών να εκσυγχρονίσουν τα ταξίδια με τρένο θα είναι περισσότερο από μια πιθανή ταλαιπωρία για τους επισκέπτες του Παγκοσμίου Κυπέλλου την επόμενη χρονιά. Περισσότεροι κόσμοι θα έρθουν στις Ηνωμένες Πολιτείες για τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2028 στο Λος Άντζελες, το Παγκόσμιο Κύπελλο Ράγκμπι ανδρών το 2031, το Παγκόσμιο Κύπελλο Ράγκμπι γυναικών το 2033 και τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2034 στη Σολτ Λέικ Σίτι.
«Αυτό θα ήταν ένα γεγονός-κορυφαία, ανάμεσα σε πολλά, σε αυτό που θεωρείται μια δεκαετία μεγάλων γεγονότων που προσελκύουν επισκέπτες στις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Μάθιους. «Και επειδή δεν έχουμε κάνει τις επενδύσεις που χρειαζόμασταν, και επειδή αποσύρουμε τις επενδύσεις που μόλις αρχίσαμε να κάνουμε, χάνουμε μια ευκαιρία να δείξουμε στον κόσμο ότι μπορούμε να είμαστε μια σύγχρονη χώρα μεταφορών».
Ακόμη και αν το πλήρες ποσό των 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έχει προγραμματιστεί για την Amtrak στο πλαίσιο του Νόμου για τις Υποδομές και τις Θέσεις Εργασίας της διοίκησης Μπάιντεν το 2021 παραδοθεί εγκαίρως, τα περισσότερα από τα έργα δεν θα έχουν ολοκληρωθεί για αρκετά χρόνια, πολύ μετά την αναχώρηση των φιλάθλων του Παγκοσμίου Κυπέλλου από την περιοχή. Η επέκταση ενός κρίσιμου «σημείου συμφόρησης» στον βόρειο διάδρομο, για παράδειγμα, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2038.
Οι υποστηρικτές του σιδηροδρόμου δήλωσαν ότι το ζήτημα δεν είναι ούτε με τη διοίκηση Μπάιντεν ούτε με τη σημερινή διοίκηση Τραμπ, αλλά με δεκαετίες υποχρηματοδότησης από το Κογκρέσο που έχει αφήσει ένα 100 ετών σύστημα να αγωνίζεται να καλύψει ακόμη και την ελάχιστη ζήτηση. Η Amtrak κατέγραψε ρεκόρ επιβατών πέρυσι και αναμένει να τα ξεπεράσει ξανά φέτος, οπότε ακόμη και στις καλύτερες συνθήκες το σύστημα έχει σχεδόν μηδενικό περιθώριο λάθους. Ένα άλλο άγνωστο είναι πώς η διοίκηση Τραμπ, η οποία δεν έχει ακόμη ορίσει μόνιμο διευθυντή για την Amtrak, θα χειριστεί την κατανομή των κονδυλίων της Amtrak καθώς περικόπτει τις ομοσπονδιακές δαπάνες.
Ο Γιόνα Φρέμαρκ, ο οποίος ηγείται μελετών για τη δίκαιη στέγαση, τη χρήση γης και τις μεταφορές στο think tank Urban Institute, δήλωσε ότι ο θεμελιώδης περιορισμός της Amtrak είναι ο εξοπλισμός. «Η υπηρεσία έχει καταφέρει να επιστρέψει σε ρεκόρ επιβατών προ πανδημίας», δήλωσε ο Φρέμαρκ, «αλλά σε αυτό το σημείο, είναι πολύ συνηθισμένο να υπάρχουν τρένα που είναι πλήρη κάθε μέρα στην Amtrak στον βόρειο διάδρομο».
Όσον αφορά την εξυπηρέτηση των πλήθους του Παγκοσμίου Κυπέλλου, ο Φρέμαρκ δήλωσε ότι η μόνη λύση είναι να εκτελούνται περισσότερα και/ή μεγαλύτερα τρένα, κάτι που θα μπορούσε να επιτευχθεί με μια νέα στόλο τρένων υψηλής ταχύτητας Acela που η Amtrak σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία από αυτό το μήνα. «Αυτά τα τρένα έχουν περισσότερες θέσεις από τα τρένα πρώτης γενιάς, οπότε αυτό θα είναι πολύ ωφέλιμο», δήλωσε ο Φρέμαρκ.
Σύμφωνα με την Amtrak, θα υπάρχουν 37% περισσότερες θέσεις ανά τρένο στα «NextGen» Acela από ό,τι στα σημερινά «FirstGen» Acela τρένα. Η Amtrak έχει μέχρι 20 τρένα Acela και σχεδιάζει να αυξήσει τη στόλο στα 28, στο πλαίσιο μιας επένδυσης 2,45 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό της υπηρεσίας τρένου στον βόρειο διάδρομο. Οι αξιωματούχοι της Amtrak δήλωσαν ότι δεν μπορούσαν να πουν πόσα τρένα Acela θα είναι σε λειτουργία μέχρι το Παγκόσμιο Κύπελλο.
Οι τιμές για τα ταχύτερα τρένα Acela είναι σημαντικά υψηλότερες από αυτές των τυπικών τρένων Northeast Regional και μερικές φορές είναι τόσο υψηλές ή και περισσότερες από αυτές των αεροπορικών ταξιδιών.
Ο Τζον Ρόμπερτ Σμιθ, πρόεδρος της Transportation for America και πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Amtrak (1998-2003) και πρόεδρος (2001-2003), δήλωσε ότι δεν υπάρχει «κανένα μυστικό για τις ανάγκες υποδομής» στον διάδρομο και ότι το Κογκρέσο θα έχει δύσκολες επιλογές καθώς εξουσιοδοτεί και διατίθεται χρηματοδότηση για το επόμενο έτος. «Αυτό θα έπρεπε να είναι ένα από αυτά τα ζητήματα που θα λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη για να διασφαλίσουν ότι οι πόλεις που εξυπηρετούνται έχουν την ευκαιρία να υποδεχτούν επιπλέον επισκέπτες με έναν ομαλό τρόπο», δήλωσε ο Σμιθ. «Η Amtrak, σε αυτή την περίπτωση, μπορεί στην πραγματικότητα να παρέχει πολύ εύκολα με την κατάλληλη χρηματοδότηση».
Ο Σμιθ ανέφερε καθυστερήσεις και ακυρώσεις το περασμένο καλοκαίρι λόγω της κατάστασης της κατεναρίας — της καμπύλης που σχηματίζεται από το καλώδιο που υποστηρίζει τα τρένα από πάνω. Το καλοκαίρι, τα μεταλλικά καλώδια στις κατεναρίες επεκτείνονται, οδηγώντας σε κρεμασμένα καλώδια που μπορεί να μπλέκονται με τον παντογράφο, ο οποίος αντλεί ηλεκτρισμό στο τρένο, σύμφωνα με το NJTransit.com. Ο Σμιθ σημείωσε ότι οι αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου είναι προγραμματισμένοι από τον Ιούνιο έως τον Ιούλιο, με το δεύτερο μισό να περιλαμβάνει μερικές από τις παραδοσιακά πιο ζεστές ημέρες της βορειοανατολικής περιοχής.
Η Amtrak ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αντιμετωπίσει τα ζητήματα αυτό το καλοκαίρι με πιο στρατηγικά προγραμματισμένες επιθεωρήσεις και επιθεωρήσεις με ελικόπτερο της κατεναρίας και άλλων ηλεκτρικών συστημάτων σηματοδότησης. «Από τον Ιούνιο του 2024, η Amtrak ολοκλήρωσε περίπου 9.500 επιπλέον αντικαταστάσεις εξοπλισμού», δήλωσε ο Άμπραμς, εκπρόσωπος της Amtrak, «και συνεχίζει να κάνει βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες αναβαθμίσεις στην υποδομή μας».
Μια πρόκληση για τους διοργανωτές είναι η δυσκολία στον προγραμματισμό πριν από τις 5 Δεκεμβρίου, όταν η FIFA θα πραγματοποιήσει την κλήρωση που θα καθορίσει πού θα παίξουν οι 48 ομάδες. Ορισμένες χώρες είναι πιο πιθανό να προσελκύσουν επισκέπτες από άλλες, και ακόμη και κάποιοι εγχώριοι φίλαθλοι δεν θα αρχίσουν να σκέφτονται τα σχέδια ταξιδιού τους μέχρι να ολοκληρωθεί η κλήρωση.
«Ορισμένοι λένε, ‘Απλώς θέλω να παρακολουθήσω έναν αγώνα του Παγκοσμίου Κυπέλλου’», δήλωσε ο Μάικ Μπλάνκεμεγιερ, διευθυντής ταξιδιών της ομάδας φιλάθλων Sons of Ben στη Φιλαδέλφεια. «Και τότε κάποιοι λένε, ‘Δεν προγραμματίζω τίποτα’. … Εάν η κλήρωση δεν έχει γίνει ακόμα, θα μπορούσαν να είναι κολλημένοι να βλέπουν έναν αγώνα που δεν τους ενδιαφέρει».
Η επιτροπή υποδοχής Νέας Υόρκης/Νέας Τζέρσεϊ έχει τακτικές συναντήσεις με την Amtrak και άλλους αξιωματούχους μεταφορών και σχεδιάζει να διεξάγει προσομοιώσεις για να προετοιμαστεί για πιθανές υπηρεσίες ή προβλήματα ασφαλείας κατά τη διάρκεια του Κυπέλλου.
Όταν ρωτήθηκε για τις ανησυχίες του σχετικά με την υπηρεσία της Amtrak, ο Λάσρι δήλωσε: «Δεν ξέρω αν θα έλεγα ότι έχω ανησυχίες, αλλά νομίζω ότι είναι απλώς να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με όλους για να διασφαλίσουμε ότι όλοι είμαστε ενήμεροι για το τι έρχεται και για τις προσδοκίες που έχουμε, τις προσδοκίες που έχουν οι φίλαθλοι, και ας μην ξεχνάμε τον τοπικό πληθυσμό μας, σωστά; Πρέπει ακόμα να μετακινηθούν. Πρέπει να μπορούν να πηγαίνουν στη δουλειά τους και να μην ταλαιπωρούνται. Νομίζω ότι είναι κάπως να έχουμε ένα παγκόσμιο σχέδιο, και γι’ αυτό είναι ωραίο που έχουμε [ένα χρόνο] για προγραμματισμό».
Ως μακροχρόνιος χρήστης της Amtrak — ο Λάσρι είναι γέννημα θρέμμα της Νέας Υόρκης και φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια — δήλωσε ότι οποιαδήποτε ζητήματα θα πρέπει να είναι διαχειρίσιμα.
«Στο τέλος της ημέρας, δεν είναι κάτι περίπλοκο, σωστά; Εκτελούμε τρένα καθημερινά και ασχολούμαστε με ανθρώπους που χρειάζονται να μπαινοβγαίνουν καθημερινά. Έτσι, τώρα ασχολούμαστε με αυτήν την επαυξημένη υπηρεσία και περισσότερους ανθρώπους», δήλωσε. «Είμαι ενήμερος για το πού τείνουν να πάνε στραβά τα πράγματα, απλά λόγω της έλλειψης επικοινωνίας».
Ο Λάσρι είναι σίγουρος ότι θα πάνε όλα καλά, ότι η Amtrak θα μπορέσει να τα καταφέρει όταν θα υπάρξει αύξηση επιβατών στον βόρειο διάδρομο σε ένα χρόνο από τώρα.
«Δεν υπάρχει άλλη επιλογή, σωστά;» είπε.
Αυτή η ιστορία αναφέρθηκε και γράφτηκε από τους T.J. Quinn, Anthony Olivieri και Maria Lawson της ESPN.